Reklama

Niedziela Łódzka

Sztuka miłością do Boga

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Henryk Tomczyk

Koncert kwartetu „Cellissime” cechowała doskonała współpraca instrumentalistów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ponad trzydzieści wydarzeń znalazło się w programie XVI Międzynarodowego Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej, który w listopadzie odbył się w Łodzi. Wystąpili artyści z szesnastu krajów, a festiwalowe ramy objęły niedzielną liturgię, koncerty, przedstawienia, wystawy oraz wykład. Motywem przewodnim Festiwalu były słowa z „Notatek o melodii rzeczy” Rainera Marii Rilkego - „Sztuka jest rozleglejszą, śmielszą odmianą miłości. Jest miłością do Boga”. Tegoroczne łódzkie święto sztuki zbiegło się z jubileuszem

25-lecia istnienia Teatru Logos. Twórca i dyrektor Logosu ks. prał. Waldemar Sondka jest także pomysłodawcą i animatorem Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncerty, spektakle, wernisaże...

Reklama

Z koncertami i recitalami wystąpili m.in.: zespół „Eternal Voyage”, Jan Garbarek, Jan Trebunia-Tutka z zespołem, Anna Szałapak, Alexander i Konstantin Waldigeroff, Stanisława Celińska, Wiktoria Szubelak, kwartet wiolonczelowy „Cellissime” oraz Rebekka Bakken. Zabrzmiała także muzyka gospel, jazz i muzyka cerkiewna. Wśród propozycji scenicznych znalazły się spektakle Teatru Współczesnego i Powszechnego z Warszawy, grupy teatralnej „Yasetamam” z Iranu, Sceny Plastycznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Teatru Banialuka z Bielska-Białej, wrocławskiego Teatru Sztuk. Polski Teatr Tańca Balet Poznański przedstawił „Desert” na podstawie „Małego księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. W festiwalowy nurt teatralny wpisały się również: „Ukrainność” - projekt sceniczny z udziałem artystów z Polski i Ukrainy, Jednoosobowy Teatr Poezji Ireny Jun oraz „Salome” Richarda Straussa z Opery Bałtyckiej. Teatr Logos wystawił dwa spektakle - „Medytację na temat sakramentu małżeństwa przechodzącą chwilami w dramat” wg „Przed sklepem jubilera” Karola Wojtyły - adaptacja i reżyseria Marka Kasprzyka oraz „Rzeczy” wg Rainera Marii Rilkego - reżyseria Bogusława Kierca. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS bp Adam Lepa otworzył wystawę grafik dedykowanych Logosowi w ciągu dwudziestopięciolecia jego działalności, a w Centralnym Muzeum Włókiennictwa odbył się wernisaż malarstwa Wernera Lubosa. Prof. Marek Dyżewski z Wrocławia uczcił 25. urodziny Logosu wykładem zatytułowanym „«Magnificat» w muzyce Jana Sebastiana Bacha”.

Bogaty program stworzył publiczności możliwość obcowania z różnorodnymi dokonaniami artystycznymi. Satysfakcjonowały one wszystkich widzów, bowiem każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Stąd też Festiwal wzbudził wielkie zainteresowanie łodzian, którzy szczelnie wypełniali miejsca festiwalowych wydarzeń, m.in.: sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, kościół środowisk twórczych, bazylikę archikatedralną, salę Logosu, widownię Teatru Powszechnego i Muzycznego, pomieszczenia Opus Film. Interdyscyplinarny charakter Festiwalu to jego niezaprzeczalny atut.

Wszystkim festiwalowym wydarzeniom towarzyszyło gorące przyjęcie. Wykład, występy muzyków, przedstawienia teatralne, wernisaże dostarczały publiczności wielu duchowych przeżyć. Koncerty odznaczały się maestrią wykonawczą, a spektakle przemyślaną reżyserią, ciekawymi rozwiązaniami scenograficznymi, czystością sytuacji scenicznych i dobrym aktorstwem.

Reklama

Prof. Marek Dyżewski podkreślił, że „Magnificat” Jana Sebastiana Bacha odznacza się wyjątkową zwięzłością, kondensacją materiału muzycznego, którą można nazwać pierwszą postacią minimalizmu muzycznego. Żadna z części tego dzieła nie trwa dłużej niż dwie minuty i kilkadziesiąt sekund. Mówca zwrócił uwagę na podniosły charakter części chóralnych i nastrojowe części solowe, a zwłaszcza na arię „Quia respexit”. Ważna jest tu postać linii melodycznej, która nieustannie opada w dół imitując uniżoność, pokorę „służebnicy Pana”. Jest to przykład obrazu dźwiękowego będącego odbiciem mistrzowskiego opanowania przez Bacha tajemnic retoryki muzycznej. Nasycony erudycją wykład był jednym z ciekawszych wydarzeń Festiwalu.

Prace malarskie Wernera Lubosa można by nazwać poetycką abstrakcją, w której można odnaleźć elementy oszczędnej figuratywności. To obrazy skłaniające do zadumy, refleksji, medytacji. Witraże wykonane według projektów prof. Lubosa ozdabiają kilkanaście polskich kościołów i kaplic.

Eucharystia dziękczynna

Liturgicznym zwieńczeniem Festiwalu (18 listopada) była Msza św., której przewodniczył abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki.

- Przykazanie miłości, które pozostawił nam Chrystus, jest wezwaniem, by miłować bliźnich. (…) Nasz los, nasze życie i przemijanie polegają właśnie na tym, aby ciągle na nowo, każdego dnia zbierać słowa Chrystusa, które być może zostały przez nas porzucone, zapomniane, odtrącone, uznane za przestarzałe, nieaktualne. Należy odnaleźć te słowa i sprawić, by prawdziwie żyły w nas i jak najlepiej przygotowały nas na tę chwilę, kiedy On będzie decydował o losie całego świata, wszystkich ludzi, a także naszym - tymi słowami Ksiądz Arcybiskup zakończył homilię skierowaną do uczestników Festiwalu zgromadzonych w kościele środowisk twórczych.

Wieczorem abp Marek Jędraszewski gościł w kościele Matki Boskiej Zwycięskiej, gdzie wysłuchał recitalu Rebekki Bakken, która zaśpiewała norweskie utwory ludowe i pieśni religijne. Koncert z udziałem wojewody łódzkiego Jolanty Chełmińskiej, prezydenta miasta Hanny Zdanowskiej i wicemarszałka województwa łódzkiego Doroty Ryl zakończył Festiwal.

Do ks. prał. Waldemara Sondki, a także jego współpracowników należy skierować słowa uznania i serdecznego podziękowania za trud zorganizowania XVI Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. Bóg zapłać.

Podziel się:

Oceń:

2012-12-31 00:00

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Naprzeciw mnie - kolejny singiel z płyty Mai Sowińskiej

fb.com/sowinsky

Przed Wami trzeci teledysk do utworu z płyty Mai Sowińskiej ,,Odezwa" - ,,Naprzeciw mnie''.

Więcej ...

Franciszek zakończył swój pontyfikat w uroczystość Niedzieli Wielkanocnej

2025-04-21 16:05

Włodzimierz Rędzioch

Msza św. na placu św. Piotra w święto Zmartwychwstania Pańskiego jest jedną z najbardziej uroczystych i najważniejszych w roku. Przyciąga tłumy wiernych, również dlatego, że kończy się papieskim błogosławieństwem Urbi et Orbi. W tym roku, ze względu na stan zdrowia Franciszka jego udział w uroczystości stał pod znakiem zapytania, chociaż jego ostatnie „wypady” – na plac św. Piotra, do bazyliki św. Piotra i bazyliki Matki Bożej Większej - wskazywały, że Papież jest w stanie uczestniczyć publicznej uroczystości i udzielić błogosławieństwa.

Więcej ...

Liturgia Wigilii Paschalnej. Przymierze miłości

2025-04-22 04:40

Paweł Wysoki

Bóg zaprosił nas, małych i skromnych ludzi, do wspólnoty, dlatego, że nas miłuje – powiedział bp Józef Wróbel.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Watykan/ Komunikat: Znana przyczyna śmierci papieża

Kościół

Watykan/ Komunikat: Znana przyczyna śmierci papieża

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

To znak, że papież odszedł w okresie wielkanocnym

Felietony

To znak, że papież odszedł w okresie wielkanocnym

Zmarł Papież Franciszek, czas rozpoczynania procesów,...

Kościół

Zmarł Papież Franciszek, czas rozpoczynania procesów,...

Co z postem w Wielką Sobotę?

Wiara

Co z postem w Wielką Sobotę?

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

Wiara

Nowenna do Miłosierdzia Bożego

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

Wiadomości

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

Kościół

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

Wandale zdewastowali kościół w Wielką Sobotę

Aspekty

Wandale zdewastowali kościół w Wielką Sobotę